Onderwerpen
ID #1434

Advies e-commerce: 10 manieren om uw webshop te promoten als een pro!

Met het opstarten van een webshop heeft u een belangrijke stap gezet in de richting van e-commerce, maar daarmee bent u er nog niet. Het komt er nu op aan uw webshop goed en efficiënt te promoten zodat mensen weten dat ze bij u (ook) online kunnen shoppen. Uw doelgroep zijn niet alleen de huidige klanten van uw winkel, maar ook alle online shoppers in de wijde omgeving (in België, maar als u dat wenst, ook zelfs buiten onze landsgrenzen). Om hen te bereiken, komt zoekmachine Google natuurlijk weer om de hoek kijken.

Op basis van de ervaringen van de CityFashion-webshopklanten hebben we enkele richtlijnen en adviezen gebundeld, zodat u met de technologie en de tools die we aanreiken (Online Shop en CityFashion Winkelbeheer, koppeling met Facebook,…) nog meer uit e-commerce kan halen!

 

Algemene opmerkingen:

 

1. Tijd

De lancering van een webshop resulteert niet onmiddellijk in online verkopen. Vaak gaat er wel wat tijd overheen vooraleer mensen bekend zijn met het feit dat ze bij u nu ook online kunnen shoppen én vervolgens ook daadwerkelijk de stap zetten tot online shoppen. Ook duurt het meestal wel even vooraleer uw nieuwe webshop (en de producten) opgepikt worden door Google en in de zoekindex verschijnen. En dan is het nog een kwestie van klimmen in de zoekresultaten om goed gevonden te worden door uw potentiële nieuwe klantendoelgroep. Onderstaand vindt u nog enkele tips om dit proces goed in te zetten en te versnellen.

2. Online etalage

Uw webshop heeft ook een niet te onderschatten ‘offline rendement’. Mensen die de stap (nog) niet (durven) zetten om online te kopen, gebruiken uw webshop graag als uw ‘online etalage’ en gaan op hun gemak al eens goed rondkijken, vooraleer ze bij u in de winkel langskomen. Uit ons onderzoek is gebleken dat voor iedere online verkoop er 5 tot zelfs 10 verkopen in de winkel gerealiseerd worden. Vaak merkt u dat uw klant duidelijk op de hoogte is van uw assortiment en online zijn / haar ‘huiswerk’ gedaan heeft. Soms zullen uw klanten expliciet verwijzen naar hun bezoek aan uw webshop voorafgaand aan het bezoek aan uw winkel. U kan er ook altijd zelf naar vragen, als u dat graag te weten komt (zo brengt u tegelijk ook uw webshop onder de aandacht).

3. Gebruik een URL Shortener

Wanneer u in uw nieuwsbrieven of via social media verwijst naar een product in uw webshop, dan is het professioneel om de lange link (URL) in te korten met behulp van een zogeheten URL shortener als https://bitly.com/shorten. Let wel: Dit is nadelig m.b.t. SEO. U dient dus goed de afweging te maken tussen een mooie, verzorgde URL of een praktische oplossing naar SEO toe.

 

10 e-commerce boost tips

 

1. Nieuwsbrieven: uw webshop bij uw bestaande klanten promoten

Communiceer met uw bestaande klanten via de CityFashion DIY-mailings en verwijs hen hierin naar uw online shop. Stel een nieuwsbrief samen rond de lancering van uw webshop en vervolg dit in de volgende nieuwsbrieven door een periodiek aanbod of producten in de kijker te vermelden. 
Hoe vaak kan u een nieuwsbrief versturen? In belangrijke verkoopmaanden mag u gerust 1 mailing per week verzenden, want dan is de informatiebehoefte van uw consument het grootst. Let wel dat u altijd ‘relevante’ content plaatst: bijvoorbeeld: de nieuwste trends, nieuwe merken, stijladvies, events… kortom: informatie waaraan uw klanten belang hechten.
Voor meer informatie rond het versturen van een CityFashion DIY nieuwsbrief > http://faq.cityfashion.be/content/4/308/nl/hoe-maak-ik-een-_do-it-yourself_-nieuwsbrief-aan.html.

2. Offline promotie van uw webshop

U kan het bestaan van uw webshop ook ‘offline’ onder de aandacht brengen. Bijvoorbeeld door de URL te vermelden op uw visitekaartjes, op uw verpakkingen, op uw etalageruit,… Zet de URL van uw website / webshop ook altijd standaard in uw e-mailhandtekening. 
Omdat acties het altijd goed doen (zie ook tip 3) kan u uw klanten bijvoorbeeld ook een ‘visitekaartje’ van uw webshop meegeven, met hierop een online kortingscode voor hun eerste online aankoop. 
Een originele actie is bijvoorbeeld de URL van uw webshop op uw winkelruit plaatsen met daarboven een tekst als ‘Like what you see? Onze webshop is 24/7 open!’. Zo kan u bij voorbijgangers ook na de reguliere openingstijden de interesse opwekken om te komen shoppen.

3. Acties 

Mensen houden van acties en kortingen. Enkele voorbeelden:

 
4. Google-friendly webshop

Om het bereik van uw online shop te vergroten, is de kracht van Google onmiskenbaar. Opdat uw webshop goed gevonden wordt op Google is het belangrijk om de juiste ‘keywords’ te gebruiken. 
‘Optimaliseer’ de titels en de omschrijvingen van uw producten, door ‘belangrijke woorden’ te gebruiken, zoals merknamen, productnamen enz. Het gaat daarbij om de kunst om vooral de woorden te gebruiken waarop mensen zoeken in Google. Enkelvoud, meervoud, aan elkaar of los van elkaar, synoniemen… dit speelt allemaal een rol. Let wel op: overdrijf het gebruik van keywords niet. Zorg voor een goede, duidelijk leesbare omschrijving, die zowel door uw klanten als door Google goed begrepen kan worden.
Hetzelfde geldt overigens ook voor de foto’s van uw producten. Geef hieraan een goede titel én Google-metatag, waarin u de belangrijke keywords gebruikt. 
Extra tip: Maak gebruik van productfoto’s in hoge resolutie: hoe mooier en duidelijker de afbeeldingen, hoe aantrekkelijker het product wordt voor consumenten.

5. Zorg voor actuele informatie over voorraad, leverbaarheid en levertijden van een product.

Dit is enorm belangrijk met het oog op klanttevredenheid. En zoals u weet: tevreden klanten zijn uw beste ambassadeurs! Probeer uw klanten altijd én tijdig te informeren over hun bestelling, hun betaling, de verzending van uw bestelling enz. In de banner van uw webshop kan u al duidelijk aangeven wat de normale levertijd is. Zo weten uw online klanten precies waaraan ze zich mogen verwachten. Het CityFashion systeem maakt het u bovendien gemakkelijk met automatische ontvangstmeldingen ter bevestiging van de bestelling. Bovendien zal automatisch ook de track and trace code vermeld worden in de PDF, zodat uw klanten hun bestelling van in uw webshop tot aan ontvangst op het afleveradres kunnen volgen.

6. Omnichannel: bricks and clicks

Wat u met uw winkel én webshop voor hebt op e-commercebedrijven als Zalando en Amazon is dat u zowel online als offline uw klanten kan bedienen. En dat is een groot voordeel, want de huidige consument houdt juist van ‘omnichannel’ shoppen. Bijvoorbeeld: zich online oriënteren en in de winkel kopen. Of omgekeerd: in de winkel komen kijken, passen, voelen… en online kopen. Een goede tip is om te zorgen voor een naadloze samenwerking tussen uw online en offline kanaal. Geef uw klanten bijvoorbeeld de optie om hun product online te bestellen en af te halen in uw winkel. Zij besparen op verzendkosten en u heeft er een klant bij in uw winkel, die u met professioneel advies kan ‘verwennen’ en die wellicht ook nog geïnteresseerd is in een ander artikel. Win-Win!
U kan hierop inspelen met acties (zie tip 3), die u in alle kanalen (printflyers, nieuwsbrieven, website, winkel…) verspreid.

7. Blogs en nieuwsitems op uw website / webshop

Google houdt van actieve websites. Dit zijn websites die hun doelgroep op een goede manier én op regelmatige basis informeren. Dat doet u door frequent nieuwe ‘content’ op uw website / webshop te plaatsen. De gemakkelijkste en beste manier is door het plaatsen van nieuwsberichten / ‘Blogs’, maar frequent video’s en foto’s publiceren, telt zeer zeker ook mee (zie tip 9). 
Schrijf bijvoorbeeld blogs over de merken en items die goed scoren in uw zaak. Meer informatie over het plaatsen van een blog vindt u > http://faq.cityfashion.be/content/4/423/nl/hoe-voeg-ik-een-blog_nieuwsbericht-toe.html. Let er op dat u in uw blogs ook weer de belangrijkse ‘keywords’ (i.e. de woorden die mensen intikken als zoekopdracht in Google) aan bod laat komen; zéker in de titel. Vermeld bijvoorbeeld ‘het merk’, in combinatie met het ‘producttype / productcategorie’ en de omliggende ‘locaties’ rond uw zaak (bijvoorbeeld: ‘Guess pumps Leuven’).

8. Plaats uw nieuws door in uw social media kanalen

Zorg voor een optimale zichtbaarheid van uw nieuwsberichten door ze ook via uw social media-kanalen te verspreiden. In het CityFashion Winkelbeheer kan u op eenvoudige wijze instellen dat uw blogberichten, acties en evenementen die u op uw website publiceert, automatisch naar uw social media kanalen als Facebook, Twitter, YouTube enz gepusht worden. Meer hierover vindt u in deze videotutorial > https://www.youtube.com/watch?v=WGMxthzmF9w.

9. Video’s en afbeeldingen

YouTube, Instagram, Pinterest… de populariteit van al deze social media kanalen toont aan dat consumenten veel belang hechten aan foto’s en video’s. Van YouTube en Google is het geweten dat ze met elkaar verbonden zijn. Zo kan u uw YouTube bedrijfskanaal ook koppelen aan uw Google+-bedrijfsprofiel. Dit maakt dat wat u op YouTube publiceert, ook de vindbaarheid van uw website en webshop ten goede komt. Maak een videofragment van het interieur van uw winkel; uw nieuwe etalage; de nieuwe levering van een populair merk; de X-manieren om een product te gebruiken / dragen / stylen,… Gebruik ook hier weer de belangrijke zoekwoorden in titel en omschrijving. Met behulp va, het CityFashion Winkelbeheer kan u instellen dat uw video’s gemakkelijk doorgepost worden naar uw YouTube-account. Meer hierover vindt u in deze videotutorial > https://www.youtube.com/watch?v=WGMxthzmF9w
Hetzelfde geldt voor foto’s. Een mooie foto zegt vaak meer dan 1000 woorden. Het is een andere manier om uw assortiment onder de aandacht te brengen en bovendien delen mensen tegenwoordig graag foto’s met hun vrienden (Instagram is overigens een onderdeel van Facebook) of ‘pinnen’ ze foto’s op hun ‘digitale wensenlijstje’ (Pinterest). Belangrijk is om de productfoto's te voorzien van een volledig witte achtergrond.

10. De kracht van reviews

Mond-aan-mond reclame is nog steeds de beste reclame. Uw tevreden klanten zijn uw beste ambassadeurs. Stimuleer uw klanten om zich op social media in een review over u, uw winkel en webshop, uw producten… uit te spreken. Voel u niet verplicht om een review te belonen; want dan lijkt het alsof u uw goede reviews moet ‘kopen’. Eens er een aantal revieuws is geplaatst, zijn mensen geneigd het voorbeeld te volgen.
In dezelfde lijn kan u ‘bloggers’ en ‘vloggers’ contacteren om uw producten te testen en hierover op hun blog (of video-blog) te vertellen. In iedere branche zijn er wel enkele belangrijke bloggers / vloggers die veel volgers hebben en daardoor de bekendheid van uw winkel en webshop een extra boost kunnen geven. U kan een product ‘gratis’ laten testen en eventueel ook nog eentje ‘gratis’ ter beschikking stellen voor een actie op de blog / vlog.

Labels: -

verwante artikelen: