Onderwerpen
ID #1398

Hoeveel retouren kunnen we verwachten en hoe gaan we hier best mee om?

Online shoppen staat voor gemak. Uw klanten kunnen waar en wanneer ze willen bij u bestellen; ze hoeven er niet eens het comfort van hun huis te verlaten. Maar keerzijde van de medaille is dat uw klanten er erop moeten vertrouwen dat het bestelde product de kwaliteit heeft die ze verwachten en dat het juiste maat / model heeft. Dat geldt zeker ook voor nieuwe klanten, die voor het eerst online met uw zaak kennismaken. Door uw klanten de mogelijkheid te geven bestelde artikelen retour te sturen, ondervangt u de eventuele schroom om online te bestellen.

Uit een interne rondvraag bij onze CityFashion-klanten valt op dat retourzendingen slechts 0 tot 5% van hun totaal aantal online bestellingen uitmaakt. Het gaat hier dan ook echt om oprechte vergissingen (maat, kleur, model…). Bij grote e-commerce bedrijven, als Zalando, ligt het aantal retouren véél hoger! Gemiddeld 40% van de bestellingen wordt bij Zalando en co retour gestuurd. Dit is eigen aan de Zalando-verkoopwijze en advertising, waarbij de (gratis) retouroptie breed wordt uitgesmeerd. In tegenstelling tot de zuivere e-commerce spelers, kan u uw klanten bovendien nog de extra mogelijkheid bieden om hun online bestelling in uw winkel te komen ruilen. 
Klanten die bij wijze van spreken 20 producten online bestellen om er vervolgens 19 retour te sturen, komen bij een lokale retailer niet of nauwelijks voor. Bij een lokale retailer merken we dat er veel doelbewuster online wordt geshopt. Klanten hebben de schoenen of kledingstukken bijvoorbeeld al bij u in de winkel gepast of weten welke maat ze van een bepaald merk hebben, zodat ze online een goed doordachte aankoop kunnen doen.

Labels: FAQ - Opstart

verwante artikelen: