Onderwerpen
ID #1435

Advies SEO: Hoe kan ik zorgen voor goede ‘organische’ resultaten in Google (SEO-tips)?

Wist u dat maar liefst 98 procent van de internetgebruikers regelmatig zoekmachines gebruikt (93% zweert bij Google) en Google voor 7 op 10 consumenten de manier bij uitstek is om met nieuwe bedrijven en merken kennis te maken? Met dit in uw achterhoofd, begrijpt u hoe belangrijk het is om met uw website / webshop goed gevonden te worden in de Google zoekresultaten. 
Een hoge positie in de Google zoekresultaten kan u ‘kopen’ door middel van Google advertenties (SEA) maar kan u ook gratis ‘organisch’ opbouwen door middel van SEO. SEO staat voor ‘search engine optimization’ en omvat een hele reeks van aandachtspunten waaraan uw website / webshop moet voldoen, zowel op technisch als inhoudelijk vlak. 
Met een website / webshop van CityFashion kan u ervan op aan dat het met die technische SEO-vereisten goed zit. Dan zijn er nog uw teksten, metatags, afbeeldingen,… enz. We geven u graag enkele tips waarmee u uw website / webshop niet alleen aantrekkelijk maakt voor uw bezoeker maar ook voor een zoekmachine als Google. Het CityFashion Platform is erop gericht om u het zo gemakkelijk mogelijk te maken om daadkrachtig met SEO aan de slag te gaan!

1. De basis: zoekwoorden

Een zoekmachine werkt op basis van zoekwoorden, i.e. het woord of de woorden die iemand intypt als zoekopdracht. Voor u betekent dit dat u met uw website / webshop zo hoog mogelijk wilt getoond worden in de zoekresultaten, wanneer iemand een zoekopdracht intikt waaraan u beantwoordt. Om ervoor te zorgen dat een zoekmachine weet dat u relevante inhoud hebt en waar die op uw website / webshop te vinden is, moet u dus de juiste zoekwoorden gebruiken.

De ‘juiste’ zoekwoorden zijn de woorden die de meerderheid van uw (potentiële) bezoekers intypen. Dat kunnen merknamen zijn, categorieën van kleding/schoenen enz. Schrijfwijze, enkelvoud of meervoud… dat speelt allemaal een rol. Daarnaast is ook de locatie belangrijk. Wanneer mensen een ‘Guess rok’ zoeken dan willen ze dat liefst in hun buurt kunnen vinden: ‘Guess rok Beveren’, bijvoorbeeld.

U bent uiteraard lang niet de enige website / webshop die die zoekwoorden gebruikt. In het Google algoritme worden tig criteria meegenomen om de rangorde van de zoekresultaten te bepalen. Google zal bijvoorbeeld de resultaten van ‘goede websites’ hoger rangschikken. Even kort door de bocht is een ‘goede’ website / webshop volgens Google eentje die z’n bezoekers goed (kwaliteit) en regelmatig (kwantiteit) informeert. U kan Google Trends (https://www.google.com/trends/) gebruiken om meer inzicht te krijgen op welke woorden een consument vaak zoekt via Google.

2. Informatie

Wanneer u weet welke zoekwoorden voor uw zaak belangrijk zijn, komt er het op aan om deze zoekwoorden goed in uw website naar voren te laten komen. Waar?

- Domeinnaam

Het belangrijkste zoekwoord (voor uw zaak) in uw domeinnaam terug laten komen, kan een extra troef zijn. Bijvoorbeeld ‘kleding’ / ‘schoenen’ / ‘juwelen’. Dit is evenwel niet het belangrijkste waar Google naar kijkt. 
Het is niet aan te raden om uw domeinnaam regelmatig te veranderen. Merkt u dat uw domeinnaam ‘tegen’ u werkt, dan kan u het eenmalig aanpassen.

- URL’s

Hou de URL’s kort maar ‘leesbaar’. Het is aangewezen om in de URL’s de structuur (van uw website / webshop) duidelijk naar voren te laten komen. Bovendien kan u zo ook belangrijke zoekwoorden gebruiken. 
Een voorbeeld: http://www.cityfashion.be/be/nl/belgie/brands/209/7-for-all-mankind.html zegt duidelijk dat dit een pagina van CityFashion is waarop vermeld wordt waar in België het merk ‘7 for all mankind’ verkocht wordt. Dit zegt bezoekers (en Google) meer dan een URL met allerlei cijfertjes en rare symbolen. CityFashion regelt dit voor u bij de set-up van uw CityFashion website of webshop.

- Omschrijving

Gebruik in de omschrijving van uw zaak de relevante, belangrijke zoekwoorden (in combinatie met de locatie). In het CityFashion Winkelbeheer kan u eenvoudig deze omschrijving regelmatig bekijken en controleren of de informatie hierin nog up-to-date is. Is dat zo, dan hoeft u hier verder niets aan te passen.

- Blogberichten 

Met blogberichten kan u uw klanten informeren over nieuwe trends, nieuwe collecties, nieuwe merken, nieuwe acties… Het spreekt voor zich dat u hierin de belangrijke zoekwoorden voor uw zaak laat terugkomen (bijvoorbeeld merk + locatie).Blogberichten zijn ook een uitstekend middel om in te spelen op ‘nieuwe’ zoekwoordcombinaties. 
Onderschat het belang van blogberichten niet! Blogberichten zijn dé manier om aan de bezoekers van uw website / webshop én aan Google te laten zien dat u actief bent en regelmatig nieuwe informatie biedt. Dit is voor Google een belangrijk criterium (zie ook verder punt 3).
Via de blog-module in het CityFashion Winkelbeheer kan u eenvoudig zelf blogberichten opstellen en publiceren.

- Afbeeldingen

‘Informatie’ is niet alleen tekst, maar zeker ook afbeeldingen. Plaats daarom regelmatig nieuwe collectiefoto’s en ‘tag’ deze foto’s met de belangrijke (en relevante) zoekwoorden. Let op: meer is niet altijd beter. Staan er ‘te veel’ metatags, dan verliest Google ook interesse. Taggen met de merknaam is het belangrijkste. 
Met behulp van het CityFashion Winkelbeheer kan u zelf eenvoudig interieur- en collectiefoto’s beheren.

- Social Media

Tegenwoordig worden ook social media resultaten meegenomen bij de Google-indexering van uw website / webshop. CityFashion maakt het u in het Winkelbeheer gemakkelijk om uw blogberichten, promoties en acties door te plaatsen in de belangrijke social media kanalen.

3. Regelmaat

Dat u op uw website / webshop veel informatie geeft, vindt Google belangrijk. Maar nóg belangrijker is dat u regelmatig nieuwe informatie op uw website / webshop plaatst. Veel tegelijkertijd publiceren en daarna lang stil blijven is geen goede strategie. Veel beter is het om uw informatie (nieuws, blogs, foto’s, promoties…) geleidelijk te laten doorkomen. U kan uw informatie makkelijk ‘spreiden’ via de ‘publiceerdatum’ functie in het CityFashion platform.

Labels: -

verwante artikelen: